Kondycja branży TSL: podsumowanie 2017 r., analiza i prognoza na 2018 r.
Przewoźnik na wagę złota. Deficyt wolnych przestrzeni ładunkowych nadal się utrzymuje.
Według 34 już edycji raportu Transport Market Monitor wykonanego przez TRANSPOREON i Capgemini Consulting w ostatnim kwartale 2017 roku wskaźnik zdolności przewozowych branży transportu drogowego zmalał w porównaniu do wyników z czwartego kwartału 2016 roku aż o 23%.
Rynek przewoźnika.
Jeśli przyjrzeć się nieco bliżej zapisom raportu przede wszystkim wynika z niego, że:
- w czwartym kwartale 2017 roku przytaczany wskaźnik zdolności przewozowych wzrósł o 6,4%, do poziomu 71,8 w stosunku do poprzedniego kwartału – wtedy sięgał 67,4. Natomiast jeśli za punkt odniesienia przyjąć czwarty kwartał 2016 r., gdy wskaźnik zdolności przewozowej wynosił 93,6 ,wartość indeksu dla czwartego kwartału 2017 r. jest niższa właśnie o 23%.
- wskaźnik cen (stawek od firm załadowczych) wzrósł we wspomnianym czwartym kwartale do poziomu 107,9 czyli o prawie 6% w porównaniu do trzeciego kwartału 2017 roku – wskaźnik wynosił wtedy 101,8. Natomiast, gdy wartość tę odnieść do ostatniego kwartału 2016 r. wzrost sięga aż 14%. Jest to jedna z najwyższych zwyżek w tym obszarze od lat.
Żeby oddać całość obrazu raport pokazuje również, że od trzeciego kwartału 2017 r. do kwartału czwartego tego samego roku indeks oleju napędowego wzrósł o 10% do wartości wynoszącej 82,7.
Cenny transport drogowy.
Według danych opublikowanych przez Komisję Europejską transport jest jedną z najbardziej dynamicznie rozwijających się gałęzi gospodarki europejskiej. Branża ta zatrudnia obecnie 11 mln osób, co stanowi ok. 5% całkowitego zatrudnienia w Europie. Ok 13% całkowitych wydatków gospodarstw domowych jest przeznaczana właśnie na ten sektor. Nie jest to widoczne „na pierwszy rzut oka”, ale niemal każde zakupy, jakie wykonywane są przez indywidualnego konsumenta zawierają w sobie koszt transportu poszczególnych produktów. Znaczenie tej branży stale wzrasta. Szacuje się, że do 2050 r. transport pasażerski zwiększy się o 40%, natomiast transport towarów aż o 60%. Komisja Europejska podkreśla także, jak istotne dla rozwoju gospodarki europejskiej jest zadbanie o kondycję tego sektora. Transport wpływa bowiem na rozwój gospodarczy i na możliwość współpracy pomiędzy poszczególnymi społecznościami w Europie.
Dlaczego teraz?
Na zmianę tendencji panujących na rynku transportowym ma wpływ wiele czynników. Z jednej strony są to elementy rozwijające transport, z drugiej te, które go ograniczają:
- ELEMENTY ROZWIJAJĄCE TRANSPORT:
- Progres gospodarki krajowej, ale również europejskiej, jaki miał miejsce w 2017 r. i jaki ma miejsce obecnie – według danych GUS ze stycznia 2018 r. dynamika produkcji sprzedanej przemysłu wyniosła w tym miesiącu 4,1% (miesiąc do miesiąca) i 8,6% (rok do roku). W stosunku do stycznia 2017 roku wzrost produkcji odnotowano w 30 spośród 34 działów przemysłu. Branża budowlano-montażowa pozytywnie zaskoczyła przyrostem aż o 34,7% (rok do roku). Jednocześnie eksperci zakładają, że w 2018 r. polskie PKB zwiększy się o 3,5%-4,7%.
- Spodziewany jest także rozwój w zakresie inwestycji i dalszy wysoki poziom konsumpcji – dla strefy euro przewidywany skok PKB to 1,5-2,4%. Stan gospodarki UE jest istotny dla Polski – wpływa na krajową produkcję przemysłową, eksport i import. Prognozy wyglądają obiecująco. Dla transportu oznacza to nadal rosnący wolumen przewozów.
- ELEMENTY OGRANICZAJĄCE TRANSPORT:
- Od kilku lat nasilają się zmiany w unormowaniach prawnych regulujących funkcjonowanie branży transportowej. Czynnikami ograniczającymi sektor są m.in.:
- Niedostosowane do rzeczywistych warunków przepisy regulujące odbiór przez kierowców odpoczynków poza kabiną ciężarówki – większość branży zgadza się, że należy poprawiać warunki pracy kierowców, ale przed wprowadzeniem przepisów należało odpowiednio przygotować infrastrukturę, która pozwoliłaby kierowcom odpoczywać w godziwych warunkach. Obecne rozwiązania prawne utrudniają sprawne zarządzanie łańcuchem dostaw i zwiększają koszty funkcjonowania firm transportowych.
- Problematyka związana z płacą minimalną – sytuacja przedstawia się podobnie jak w przypadku kwestii związanych z odbiorem odpoczynków. Obecne przepisy są nadal niejednoznaczne i oderwane od rzeczywistości transportowej, co nie wpływa na ułatwienie wykonywania działalności transportowej. Nowym rozwiązaniem jakie zaproponował w ostatnim czasie rząd jest projekt zmian w polskim ustawodawstwie związanym z czasem pracy kierowców. Może to zmienić dyskusję związaną z tzw. dumpingiem socjalnym, o który oskarżana jest m.in. Polska.
- Narastający od dłuższego czasu brak kierowców – deficyt określany jest jedynie szacunkowo, ale w Polsce mówi się o niedoborze przeszło 100 tys. osób w tej grupie zawodowej. W Niemczech deficyt szacowany jest na 45 tys. osób.
- Od kilku lat nasilają się zmiany w unormowaniach prawnych regulujących funkcjonowanie branży transportowej. Czynnikami ograniczającymi sektor są m.in.:
Rynek przewoźnika jest faktem. W najbliższym czasie mimo obaw ekspertów o wyhamowanie wzrostu gospodarczego, zawieruchę związaną z włoskimi wyborami, brexitem, czy innymi czynnikami politycznymi mogącymi zakłócać sytuację w Europie, branża transportowa ma możliwość poprawić warunki na jakich świadczy swoje usługi. Nowa tendencja na rynku nie oznacza jednak łatwej i oczywistej „wygranej”. Przed branżą wiele wyzwań.
Źródła: