UKE odpowiada odnośnie nękających zagranicznych połączeń telefonicznych
UKE odpowiada czy możemy być obciążeni kosztami w przypadku odebrania połączeń z zagranicznych numerów oraz czy możemy się przed tym jakoś bronić.
W związku z informacjami o tym, że coraz więcej osób spotyka się z nieustannym nękaniem przez zagraniczne numery skierowaliśmy się z tą sprawą do Urzędu Komunikacji Elektronicznej. Temat ostatnimi czasy poruszany był na różnych grupach transportowych, przykładowe numery zgłaszane są również tutaj. Zadaliśmy więc pytanie czy możemy się przed tym procederem bronić i czy możemy być obciążeni kosztami w przypadku odebrania takiego połączenia. Zgodnie z procedurami UKE na odpowiedź czekaliśmy około dwóch tygodni, oto co z niej wynika:
- Tego typu połączenia mogą być wykonywane w celu sprowokowania do oddzwonienia. Wykonywanie połączeń na numery zagraniczne powoduje naliczenie abonentowi określonej, wyższej niż standardowa, stawki za minutę (według stawki za połączenia międzynarodowe określonej w cenniku dostawcy usług). Samo odebranie połączenia nie powoduje naliczenia abonentowi opłaty za wyjątkiem sytuacji, gdy wyrazi on zgodę na prowadzenie rozmowy na jego koszt.
- O tego typu procederze powinniśmy informować bezpośrednio swojego operatora. Dostawca na bazie takich informacji, dokonuje kontroli mającej na celu wykrycie oszustwa oraz podejmuje odpowiednie kroki by mu przeciwdziałać.
- Abonent usługi telefonicznej ma prawo żądać zmiany przydzielonego numeru, jeżeli wykaże, że korzystanie z tego numeru jest uciążliwe. By to zrobić należy stosowny wniosek złożyć do operatora.
Problematyczne jest jednak to, że często szczególnie w branży transportowej ze względu na specyfikę pracy trudno na pierwszy rzut oka ustalić, który numer zagraniczny to próba oszustwa, a który to telefon chociażby od zagranicznej firmy z branży. Poza rozwiązaniami, które porusza UKE, sami poszkodowani abonenci z naszej branży podsuwają rozwiązania w postaci różnego rodzaju ogólnodostępnych aplikacji na Android, które filtrują lub blokują niechciane połączenia. Przedstawiamy kilka z nich:
- Truecaller – aplikacja filtruje niechciane połączenia, identyfikacja nieznanych połączeń.
- Odebrać Telefon? – aplikacja blokuje połączenia z numerów ocenionych negatywnie dodatkowo zawiera różne opcje blokowania niechcianych połączeń.
- Blokowanie numeru – blokowanie numerów dodanych na czarną listę oraz prywatnych lub nieznanych
Poniżej znajdziecie całą odpowiedź Urzędu Komunikacji Elektronicznej:
„Abonenci nękani telefonami z określonej numeracji mogą przekazać informację o tym bezpośrednio dostawcy usług. Dostawca, na podstawie sygnałów od użytkowników, dokonuje monitoringu pod kątem generowania w jego sieci i/lub kierowania do jego sieci sztucznego ruchu bądź prób nadużyć (scam).[1] W przypadku potwierdzenia przez dostawcę usług generowania sztucznego ruchu, podejmuje on odpowiednie działania mające na celu przeciwdziałanie tego rodzaju zjawisku (działaniom osób i podmiotów trzecich).
Połączenia takie jak opisano mogą być wykonywane w celu sprowokowania do oddzwonienia. Wykonywanie połączeń na numery zagraniczne powoduje naliczenie abonentowi określonej, wyższej niż standardowa, stawki za minutę (według stawki za połączenia międzynarodowe określonej w cenniku dostawcy usług). Samo odebranie połączenia nie powoduje naliczenia abonentowi opłaty za wyjątkiem sytuacji, gdy wyrazi on zgodę na prowadzenie rozmowy na jego koszt.
Informuję ponadto, że abonent usługi telefonicznej ma prawo żądać zmiany przydzielonego numeru, jeżeli wykaże, że korzystanie z tego numeru jest uciążliwe.[2] Aby zrealizować to prawo, należy złożyć do dostawcy usługi pisemny wniosek o zmianę przydzielonego numeru. Jeżeli uciążliwość polega na występowaniu uciążliwych połączeń, abonent podaje, we wniosku, ich przybliżone daty i godziny. Dostawca usługi realizuje poprawnie sporządzony wniosek w terminie 21 dni i powiadamia o tym abonenta, przesyłając pismo informujące o nowym numerze i dacie jego uruchomienia w terminie 14 dni od złożenia wniosku.
[1] scam – oszustwo polegające na wzbudzeniu u kogoś zaufania, a następnie wykorzystanie tego zaufania do wyłudzenia pieniędzy lub innych składników majątku np. poprzez nakłanianie do wykonywania połączeń telefonicznych na numery o podwyższonej opłacie lub numery zagraniczne. Wyłudzenie może polegać na wykorzystywaniu skłonności abonenta do oddzwaniania na nieznane numery,
[2] art. 69 ustawy z dnia 16 lipca 2014 r. Prawo telekomunikacyjne (t. j. Dz. U. z 2017 r. poz. 1907)”