Niemiecki Sąd potwierdził, że płaca minimalna dotyczy zagranicznych kierowców. Kary do 30 000 euro za brak zgłoszenia.
Jak poinformował niemiecki portal Schwarzarbeitsrecht, Sąd Finansowy Berlin-Brandenburg odniósł się do stosowania ustawy o płacy minimalnej dla zagranicznych firm transportowych. W dwóch wyrokach (Sygnatury akt 1 K 1161/17 i 1 K 1174/17) zostały odrzucone skargi polskich przewoźników na zasadność stosowania ustawy o płacy minimalnej wobec kierowców zagranicznych. Jednocześnie potwierdzono uprawnienia kontrolne organów celnych w stosunku do przedsiębiorstw wykonujących transport w Niemczech.
Ustawa o płacy minimalnej stanowi, że pracodawcy mający siedziby w Niemczech lub za granicą są zobowiązani do wypłacania swoim pracownikom zatrudnionym w Niemczech pensje co najmniej w wysokości ustawowej płacy minimalnej. Sędziowie w Cottbus potwierdzili kontrowersyjne pytanie, czy dotyczy to również sytuacji, gdy działalność w Niemczech trwa tylko krótko, jak to może mieć miejsce w przypadku zagranicznych kierowców na długich dystansach. Ich zdaniem obowiązek zapłaty ustawowej płacy minimalnej nie narusza ani prawa europejskiego, ani prawa konstytucyjnego. Należy również dodać, że Sąd dopuścił odwołanie od wyroków.
Obowiązki w zakresie sprawozdawczości i rejestracji
Należy pamiętać, że ustawa o płacy minimalnej przewiduje nie tylko określoną płacę minimalną, której należy przestrzegać, lecz również obowiązki sprawozdawcze dla pracodawców zagranicznych w sektorze spedycji i transportu. Każdy kierowca ciężarówki lub pojazdu do 3,5 ton zatrudniony w Niemczech przed rozpoczęciem pracy musi być zarejestrowany przez pracodawcę zagranicznego za pośrednictwem internetowego portalu celnego: Portal Rejestracji Płacy Minimalnej. Przygotowana została również instrukcja korzystania z portalu zgłoszeniowego:
Niezgłoszenie może być kosztowne
Zgłoszenie jest obowiązkowe i musi być dokonane przed rozpoczęciem pracy. W przypadku naruszenia obowiązku zgłoszenia może zostać nałożona grzywna w wysokości do 30 000 EUR – za każde zgłoszenie naruszenia, tj. za kierowcę i podróż.
Niezależni kierowcy pojazdów ciężarowych i busów są również zobowiązani do wcześniejszego zgłoszenia się do służb celnych.
Zapisy czasu pracy
Ustawa o płacy minimalnej nie przewiduje jednak jedynie obowiązku raportowania. Kierowcy zatrudnieni w Niemczech muszą zarejestrować swój czas pracy w ciągu tygodnia. Dokumentacja musi być przechowywana w języku niemieckim. Rejestracja czasu jazdy i pracy za pomocą tachografu może być zatem niewystarczająca.
Bez ewidencji czasu pracy władze niemieckie (Służby Celne, BAG, Niemieckie Ubezpieczenie Emerytalno-Rentowe) szybko zakładają naruszenie minimalnego wynagrodzenia, ponieważ nie można określić przepracowanych godzin. Naruszenie minimalnego wynagrodzenia podlega karze grzywny, ale prawie nieuchronnie pociąga za sobą również przestępstwa polegające na potrącaniu składek na ubezpieczenie społeczne i uchylaniu się od płacenia podatków od wynagrodzeń, które podlegają surowej karze grzywny lub nawet pozbawienia wolności.
Od kiedy ma to zastosowanie?
W swoich orzeczeniach Sąd Finansowy Berlin-Brandenburgia dokonał wykładni ustawy obowiązującej od 2017 roku. Dlatego przewoźnicy zagraniczni powinni natychmiast reagować. Przeszłości nie da się naprawić, ale w tym przypadku zagraniczna firma może powoływać się na ignorancję, co przemawia przeciwko umyślnemu naruszeniu obowiązków sprawozdawczych i ewidencyjnych: innymi słowy skutkować to może niewielką karą lub jej brakiem. Inaczej niż obecnie: tym, którzy nie reagują teraz, grozi kosztowne postępowanie w sprawie naruszenia obowiązków w zakresie sprawozdawczości i rejestracji.
Źrodło: Schwarzarbeitsrecht