GITD: przekroczenie rzeczywistej masy całkowitej o ponad 40 procent. Przewoźnikowi grozi 15.000 kary.
We wtorek (10.07.2018) inspektorzy Wojewódzki Inspektoratu Transportu Drogowego w Bydgoszczy zatrzymali ciągnik siodłowy z niskopodłogową naczepą przewożącą ciężką maszynę budowlaną. W wyniku sprawdzenia gabarytów pojazdu okazało się, że rzeczywista masa całkowita została przekroczona o ponad 40%. Poniżej komunikat GITD:
„Długość ciągnika siodłowego z naczepą wyniosła 22,11 metra, czyli przekraczała dopuszczalną wartość (16,5 m) o 5,61 m. Jego szerokość wyniosła 2,78 m, czyli przekraczała dopuszczalną wartość (2,55 m) o 23 cm.
Największym problemem dla kierowcy i przewoźnika okazała się rzeczywista waga pojazdu z ładunkiem i nacisk podwójnej osi napędowej. Rzeczywista masa całkowita kontrolowanego pojazdu wyniosła aż 56,7 tony. Przekraczała zatem dopuszczalną wartość (40 t) o 16,7 t. Natomiast nacisk podwójnej osi napędowej pojazdu wynosił 21,7 t. Przekroczył dopuszczalną wartość (19 t) o 2,7 t.
Szofer okazał inspektorom zezwolenie na przejazd pojazdu nienormatywnego kategorii VI. Ze względu na przekroczenie dopuszczalnego nacisku na podwójną oś napędową nie mogło zostać ono uwzględnione. Zezwolenie to obowiązuje bowiem tylko wtedy, gdy naciski osi pojazdu przewożącego ładunek ponadgabarytowy nie przekraczają dopuszczalnych wartości. W opisywanym przypadku kierowca powinien posiadać ważne zezwolenie kategorii VII.
Kontrola drogowa zakończyła się wszczęciem postępowania administracyjnego wobec przewoźnika. Za stwierdzone naruszenie grozi mu 15 tysięcy złotych kary. Inspektorzy zakazali dalszej jazdy przeładowanym pojazdem.
Eliminowanie z ruchu przeładowanych pojazdów jest jednym z kluczowych zadań Inspekcji Transportu Drogowego. Ciężarówki przekraczające dopuszczalną masę całkowitą i dopuszczalne wartości nacisku osi niszczą bowiem drogi oraz stwarzają zagrożenie w ruchu. Przeładowany pojazd pokonuje bowiem znacznie dłuższą drogę hamowania.”
Poniżej zdjęcia wykonane przez inspektorów:
Źródło: GITD