Barometr Transportowy – Raport II kw. 2017
TimoCom już przyzwyczaił Nas do regularnych raportów przygotowywanych na podstawie Barometru transportowego. Nie inaczej było w przypadku raportu za II kwartału 2017 r. w którym to barometr wskazuje procentowy stosunek wolnych frachtów do wolnych przestrzeni ładunkowych na poziomie 70:30.
Jakie były przyczyny tego, że korzystna dla przewoźnika przewaga ofert ładunków utrzymała się na tak wysokim poziomie przez wszystkie trzy miesiące?
- Wzrost exportu w Niemczech
TimoCom przypomina, że niemiecki Federalny Urząd Statystyczny wskazuje, że w tym okresie odnotowano znaczny wzrost exportu w stosunku do ubiegłego roku. Przykładowo w maju wzrost o ponad 14%. Ten dynamiczny rozwój spowodował znaczny wzrost ofert frachtów oraz wzrost popytu na usługi transportowe.
- Świąteczna gorączka
Zwiększony konsumpcja w okresie Świąt wielkanocnych oraz ferii były powodem tego, że wskazania barometru transportowego zatrzymały się na poziomie 68:32%
- Gospodarczy rekord
Okres świąteczny skutkował jeszcze jednym zjawiskiem. Jego umiejscowienie w tegorocznym kalendarzu spowodowało znaczne ograniczenie dni roboczych, w związku z czym również oferty frachtów skumulowały się w krótszym niż dotychczas okresie. Z tego powodu udział frachtów do wolnych pojazdów wyniósł 70:30%. TimoCom podkreśla, że:
„Lipiec w którym udział frachtów osiągnął 71% był najbogatszym w ładunki miesiącem w historii barometru transportowego. Według barometru koniunktury Niemieckiego Instytutu Gospodarczego, wskaźnik wyniósł 104 punkty, a więc dobrze powyżej 100-punktowego rekordu. Barometr koniunktury sygnalizuje tym samym silne wzmocnienie niemieckiej gospodarki.”
Prognoza na III kwartał 2017
TimoCom podkreśla ze w Niemczech wszyscy liczą na to, że ta zwyżkowa tendencja utrzyma się długo, jednak jak zauważa minister transportu by tak się stało muszą być spełnione odpowiednie ku temu warunki, stąd decyzja o rozbudowie infrastruktury. Company Spokesman TimoCom mówi:
„To właściwa droga, choć liczne place budowy początkowo wydłużą czas transportu a tym samym czas pracy. Ponadto nowe uregulowania dotyczące weekendowego okresu odpoczynku są bardziej szkodliwe niż się wydaje na pierwszy rzut oka. Jeśli kierowca nie może odbyć dłuższej przerwy w swoim pojeździe, wtedy zwłaszcza zagraniczni kierowcy starają się wrócić na weekend do domu i wraz z poniedziałkiem są do dyspozycji dopiero ze znacznym opóźnieniem”.
TimoCom zakłada, że w kolejnym kwartale nadal korzystna dla przewoźnika sytuacja przewagi ofert ładunków utrzyma się. Czy aby na pewno tak się stanie?
„Nadwiślana rzeczywistość”
Fakt dynamicznego rozwoju Niemiec jest niezaprzeczalny. To może wskazywać dla polskiego przewoźnika będącego jednym z głównych usługobiorców niemieckich ładunków na korzystną tendencję. Z drugiej jednak strony mamy na horyzoncie równie dynamiczną lecz tym razem na niekorzyść sytuację polityczną w Europie. Począwszy od zataczającej coraz większe kręgi płacy minimalnej, kończąc na problemach z imigrantami, ryczałtami czy wspomnianymi wcześniej kwestiami związanymi z noclegami w kabinach widzimy, że nie jest to do końca komfortowa sytuacja dla zarządzających firmami transportowymi. Musimy mieć świadomość tego, że praktycznie każdy właściciel świadczący usługi transportowe musi borykać się z tymi nowymi problemami. Miejmy nadzieję, że będzie odbywało się to obronną ręką a kolejne miesiące będą bardziej łaskawe dla borykającego się z protekcjonalizmem zwykłego „transportowego Kowalskiego”.
Źrodło: Raport kwartalny barometru transportowego TimoCom – II kwartał 2017
Foto: TimoCom