Niemcy – znaczące stowarzyszenia przemysłu ciężkiego domagają się zwiększenia DMC do 44 ton.
Verkehrs Rundschau informuje, że w Niemczech od jakiegoś czasu trwa debata na temat podniesienia dopuszczalnej masy całkowitej pojazdów ciężarowych z 40 do 44 ton. Teraz pojawił się nowy ruch „Inicjatywa odciążenia ruchu drogowego – 44 tony dla postępu Logistyki” , za którą stoją stowarzyszenia przemysłu ciężkiego, takie jak: Niemieckie Stowarzyszenie Przemysłu Chemicznego (VCI), Niemiecka Federacja Stali oraz Federacja Materiałów Budowlanych – Kamienie i Ziemia. Łącznie aż 17 stowarzyszeń przyłączyło się do tego postulatu.
15% większa ładowność dzięki zwiększeniu DMC.
Żeby przekonać do zatwierdzenia postulatu Inicjatywa napisała dokument przedstawiający swoje stanowisko, w którym wymieniane są powody przemawiające za zwiększeniem dopuszczalnej masy całkowitej:
- Zmniejszenie liczby transportów co ma wpływ na aspekty klimatyczne. Rocznie można zmniejszyć wykorzystanie ciężarówek aż o kilka milionów. Ładowność zwiększyłaby się z poprzednich 26 ton do 30 ton, co odpowiadałoby wzrostowi o 15 procent.
- Odciążenie mocno zatłoczonej sieci autostrad
- Jest to dobre rozwiązanie również biorąc pod uwagę aktualny brak kierowców na rynku
- Jest to odpowiedź na duży popyt na transport, który ma miejsce teraz.
Brak przeciwwskazań jeśli chodzi o infrastrukturę.
Stowarzyszenia podkreślają również, że nie należy się również obawiać o samą infrastrukturę. Podwyższenie DMC nie będzie skutkowało większym uszkodzeniem dróg. Zmiana z 40 na 44 tony nie będzie znaczącym obciążeniem również w przypadku mostów. Przecież od dziesięcioleci w transporcie kombinowanym funkcjonują z powodzeniem 44 tonowe transporty.
W oświadczeniu dotyczącym możliwych szkód spowodowanych wzrostem DMC stowarzyszenia nawiązują do raportu ekspertów Joachima Naumanna, profesora Karstena Geisslera i profesora Reinharda Maurera. Zgodnie z tym studium stwierdza się, że 44-tonowe pojazdy ciężarowe będą generować jedynie niewielkie dodatkowe obciążenie na mostach.
Inicjatywa zwraca również uwagę na przepisy w krajach bezpośrednio sąsiadujących. Szwajcaria, Austria i Polska to jedyne kraje, w których maksymalna waga jest ograniczona do 40 ton. Z kolei w Holandii dopuszcza się 50 ton, w Danii aż 54 tony, aw Belgii, Luksemburgu, Francji i Czechach 44 tony.
Stowarzyszenia odrzucają pomysły zaakceptowania 60 tonowego pojazdu ciężarowego.
Inicjatywa jasno odrzuca kontrowersyjny pomysł, który pojawiał się w przyszłości dotyczący dopuszczenia 60-tonowych ciężarówek w Niemczech. Infrastruktura nie jest jeszcze gotowa na tak daleko idący krok i zapewne w nadchodzących dekadach nie ulegnie to zmianie.
Do inicjatywy przystąpiły stowarzyszenia, które zatrudniają łącznie 1,2 miliona osób i generują roczną sprzedaż o wartości 617 miliardów euro. Są to:
- Bauforumstahl, Düsseldorf
- Bundesverband Baustoffe – Steine und Erden (bbs), Berlin
- Bundesverband der Agrargewerblichen Wirtschaft, Berlin
- Bundesverband des Deutschen Getränkefachgroßhandels, Düsseldorf
- Bundesverband Deutscher Pflanzenzüchter (BDP), Bonn
- Deutscher Raiffeisenverband, Berlin
- Fachvereinigung Deutscher Betonfertigteilbau, Bonn
- Institut für Stahlbetonbewehrung, Düsseldorf
- Industrieverband Hamburg (IVH), Hamburg
- Mineralölwirtschaftsverband, Berlin
- Bundesverband Deutscher Stahlhandel, Düsseldorf
- Verband der Baubranche, Umwelt- und Maschinentechnik, Stuhr
- Verband der Chemischen Industrie (VCI), Frankfurt/Main
- Verband Deutscher Papierfabriken, Bonn
- Wirtschaftliche Vereinigung Zucker, Bonn
- WirtschaftsVereinigung Metalle (WV Metalle), Berlin
- Wirtschaftsvereinigung Stahl, Düsseldorf
Źródło: