BGL – „skuteczne kontrole […] należy pilnie zastosować w kabotażu i oddelegowaniu pracowników.”
Niemieckie Zrzeszenie Transportu Drogowego (BGL) na swoim zjeździe w Berlinie poinformowało, że ze względu na niekorzystne warunki konkurencji i dumping, który trwa od wielu lat nadal będzie kontynuowana utrata udziału w niemieckich firm transportowych w krajowym rynku.
Według statystyk Federalnego Urzędu Transportu Towarowego (BAG) dotyczących myta w ciągu jedenastu lat, udział w rynku ciężarówek niemieckich (mierzony w liczbie przejechanych kilometrów autostradami), spadł z 65,7% w 2007 roku do zaledwie 55,8% w pierwszej połowie 2018 roku. Z drugiej strony państwa, które przystąpiły do UE niemal podwoiły udział pojazdów ciężarowych w rynku z 18,4% do 35% w tym samym okresie. Tylko pojazdy z polskimi tablicami rejestracyjnymi mają obecnie udział w wysokości 17,1% na płatnych drogach w Niemczech. Na drugim miejscu wśród zagranicznych samochodów są czeskie ciężarówki – 4,1%, a dalej rumuńskie – 3,7%. Dla porównania, ciężarówki wszystkich „starych” państw UE (z wyjątkiem Niemiec) stanowią łącznie tylko 6,8% rynku. Eksperci szacują, że w kolejnym roku udział w rynku niemieckich firm transportowych spadnie ponownie.
BGL przyczynę takiego stanu rzeczy upatruje w tym, że na niemieckim rynku nieustannie rośnie liczba pojazdów, z zagranicznymi tablicami rejestracyjnymi, które na stałe stacjonują w Niemczech. Kierowcy tych flot pochodzą z Europy Środkowej i Wschodniej i są opłacani na lokalnych warunkach. Widzą dom tylko co kilka tygodni lub miesięcy, co powoduje, że w międzyczasie cały swój wolny czas spędzają „w ciężarówkach”, głównie na parkingach autostradowych, co dodatkowo potęguje problem braku miejsc do parkowania.
Zdaniem BGL pakiet UE dotyczący mobilności mógłby zaradzić tej sytuacji jednak rozmowy utknęły w martwym punkcie w Parlamencie Europejskim i Radzie Ministrów UE. BGL liczy na kompromis do czerwca 2019. Jednak kluczowym wymogiem zrzeszenia jest włączenie do regulacji Pakietu Mobilności małych samochodów o masie do 3,5 t oraz ustalenie wytycznych związanych z dostępem do rynku, aby zapobiegać nieuczciwej konkurencji i zwiększać bezpieczeństwo ruchu. Ogólnie rzecz biorąc, skuteczne kontrole mają zasadnicze znaczenie dla funkcji naprawczych pakietu mobilności UE – w erze cyfrowej istnieje wiele możliwości, które zdaniem BGL należy pilnie zastosować w kabotażu i oddelegowaniu pracowników.
Źródło: BGL