Naruszenia czasu pracy i zły stan techniczny w pojeździe polskiego kierowcy-przedsiębiorcy
Wojewódzki Inspektorat Transportu Drogowego w Rzeszowie poinformował, że w piątek (12.10.2018) inspektorzy zatrzymali zestaw należący do polskiego kierowcę-właściciela firmy transportowej. Stan techniczny pojazdu realizującego transport międzynarodowy z Litwy do Grecji pozostawiał wiele do życzenia, stwarzając przez to zagrożenie dla innych uczestników ruchu drogowego. Dodatkowo kierowca-przedsiębiorca naruszał normy pracy. Poniżej komunikat WITD:
„W piątek, 12 października b.r., inspektorzy z WITD w Rzeszowie prowadząc działania kontrolne w miejscowości Parkosz przy drodze krajowej nr 94, zatrzymali do rutynowej kontroli zespół pojazdów należący do polskiego przewoźnika. Kierowca będący jednocześnie właścicielem pojazdów (przedsiębiorcą), realizując transport międzynarodowy oprócz kilku stwierdzonych naruszeń norm czasu pracy niestety nie dopełnił obowiązku zadbania o prawidłowy stan techniczny pojazdu. Jak się okazało w wyniku przeprowadzonej kontroli stwierdzono naruszenie polegające na wykonywaniu przewozu drogowego pojazdem posiadającym usterkę lub usterki układu hamulcowego, połączeń układu kierowniczego, kół, opon, zawieszenia, podwozia lub innego wyposażenia, zakwalifikowane jako niebezpieczne. Powodem takiej kwalifikacji prawnej było nadmierne zużycie opony na jednej z osi naczepy. W obecnym stanie prawnym stwierdzenie złego stanu technicznego nie ogranicza się do zatrzymania dowodu rejestracyjnego pojazdu, co w tym przypadku oczywiście nastąpiło ale skutkuje także wszczęciem postępowania administracyjnego zagrożonego karą 2000 zł względem przedsiębiorcy z uwagi na kwalifikowanie poważnych usterek technicznych jako najpoważniejszych naruszeń. Taki też finał miała opisana wyżej kontrola.
Należy pamiętać, iż wobec obowiązujących od 3 września b.r. zmian, nowe rozwiązania zakładają, że naruszenia są podzielone na poważne (PN), bardzo poważne (BPW) i najpoważniejsze (NN) i mogą one być popełnione nie tylko przez przewoźnika drogowego i zarządzającego transportem, ale również przez kierowcę.”
Poniżej zdjęcia wykonane przez inspektorów:
Źródło i Foto: WITD w Rzeszowie